Är du ung och har körkort? Grattis!
Du tillhör nämligen en privilegierad grupp, åtminstone om du tycker att det verkar bra att kunna försörja sig själv, förutom att kunna köra själv. En ny studie från HUI Research visar vilken fördel ett körkort innebär på arbetsmarknaden.
Både samhället och individen skulle vinna på att fler ungdomar fick körkort. Kortet ger dig som individ fördel på arbetsmarknaden: den ”statistiska risken” att vara ung och arbetslös minskar med en tredjedel när du tar körkort. Samhället skulle förstås tjäna på att fler ungdomar fick jobb, med färre som behöver stöd och fler som betalar skatt.
Ju mindre annan utbildning och erfarenhet du har, desto viktigare är körkortet. De jobb du tänker på först är kanske inom transport: budbil, biluthyrning, taxi, godsdistribution. Det finns verkligen många jobb inom transport, men körkortet är krav, eller ger dig en fördel i många andra branscher. Många ungdomsjobb finns inom service. Städare, hotellreceptionist, butiksbiträde, undersköterska, IT-support är exempel på jobb där arbetsgivaren ofta kräver körkort, eller om möjligt väljer den arbetssökande som har det.
Många ungdomsjobb finns ju i storstadsregionerna där det ofta (men inte alltid) går bra att åka kollektivt till jobbet. Men fördelen med körkort för att få jobb gäller även i storstäder. På landet väger möjligheten att ta sig till jobbet tyngre, där körkort och tillgång till bil ger dig möjlighet att ta jobb inom regionen, där kollektivtrafiken inte går eller tar väldigt lång tid.
Många unga befinner sig i ett ”moment 22” idag. Körkort behövs för att få jobb, men man behöver en inkomst för att ta körkort, som i genomsnitt kostar mer än 15 000 kronor. Det är en stor utgift för föräldrar att betala och alla har inte den hjälpen hemifrån. Den sociala aspekten gör det än mer angeläget att samhället försöker underlätta körkortstagandet. Genom att sänka momsen från dagens 25 %, genom att ge möjlighet till studielån för körkort, genom att se över administration, provköer, tillstånd och obligatoriska moment, så skulle vi ganska snart kunna göra mer för de svenska ungdomar som längtar efter ”kortet”.
Läs hela HUI:s studie på http://www.bilsweden.se/mobilitet/korkort/ny-undersokning-korkortets-betydelse
Petter Nilsson är utredare på BIL Sweden.